Wednesday, November 23, 2011

Team Building Part 1

Sweet memory in my heart...

Weekend ni, ofis mas nak buat program ala-ala team building gitu..
Bila dengar jer nak buat program team building ni, mas teringat kembali kenangan lama.....
Excited jugak na p, nak tengok perubahan kat sana.
Tahun 2007 lalu ofis mas dah pernah buat team building di tempat yang sama juga iaitu Taman Negara, Pulau Pinang. Seronok giler pi sana,, xtvt nya pun happening sangat... yang paling best sekali kengkawan yang sporting giler... best sangat... rindu korang semua... sebahagian besar dah bertukar jabatan pun...  mas jer yang masih setia kat sini : (

Prgoram ni mengingatkan mas kepada kengkawan lama dan terutama sekali arwah Yan, telah kembali ke Rahmatullah pada bulan Jun 2011 kerana kemalangan jalan raya..  Al-Fatihah buat arwah, moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang beriman.. Arwah yang mas kenal, memang ceria dan baik budi orangnya, pada mas dialah adik dan sahabat diwaktu suka dan duka.

Istimewanya kengkawan yang satu "kepala", tak mungkin mas lupakan akan pertalian yang pernah kita jalinkan selama ini: Ainol, Asma, Sheila, Arni, Farhana, Kak Lin, Kak Ifa, Kak Aiza, Kak Som, Kak Hairon dan kengkawan yang lain.... maaf yer.. Sesungguhnya mas rindu kalian semua.........  juga kepada Hero dan x hero UPEN Janz, Anuar, Azhari, Baim, Zul, fairoz dan ramai lagi tak tersebut namanya...   Tak lupa jua pegawai dan X Pegawai UPEN yang dihormati, Pn. Hafidzah, En. Zul, Pn. Aishah, En. Arafat, En. Fauzi, Pn. Ifrah dan ramai lagi... hehehe..... Kengkawan Unit Pegis jugak.. bestlah korang semua !!!!



Info berkenaan Pantai Kerachut @ Taman Negara Pulau Pinang



Taman Negara ini terletak pada arah barat laut negeri Pulau Pinang. Terdapat banyak denai yang disediakan di kawasan bukit pada ketinggian lebih 75 meter dimana mempunyai gradien yang melebihi 18 darjah.
Mencabar tetapi menarik, itulah yang dapat diungkapkan. Denai ini menawarkan kepada pengunjung ke Taman Negara Pulau Pinang satu peluang untuk menimba pengalaman dari pelbagai sudut yang terdapat di kawasan taman dan juga habitat termasuk kawasan hidupan liar.
Di sini terdapat lima denai utama dengan keunikan tersendiri yang dapat menarik perhatian pengunjung. Anak sungai yang mengalir dari kawasan granit ke kawasan laut dan seterusnya mengalir ke tasik meromiktik di Pantai Kerachut. Menghala ke timur pula adalah kawasan hutan yang berfungsi sebagai kawasan tadahan air untuk Empangan Teluk Bahang .
Irama flora dan fauna mengalu-alukan kedatangan pengunjung di sepanjang denai-denai. Kepelbagaian tanaman dari kawasan hutan pantai yang di dominasikan oleh tumbuhan dipterokarp ke tumbuhan komersial dan tumbuhan herba. Terdapat juga pakis, palma, periuk kera, tumbuhan meromiktik, tumbuhan menjalar, kulat dan kawasan paya bakau.

Selain dari ikan, serangga, mamalia dan penghuni burung, burung yang bermigrasi kerap kali ke kawasan paya bakau dan kawasan berlumpur.
Disini juga terdapat Tasik merometik iaitu salah sebuah tasik paling unik yang hanya terdapat beberapa buah sahaja didunia. Air masin dan tawar tidak bercampur sekali. http://www.wildlife.gov.my/tnpp/biindex.htm
Tasik merometik ini paling unik sekali. Hanya berlaku apabila air laut pasang besar. Pintu air masuk akan tertutup oleh tambak pasir dalam satu jangka masa yang pendek dan kedua dua air masin dan tawar tidak bercampur. Tak pasti mana satu atas mana satu bawah....
Agaknya air tawar bawah air masin atas kot dan Ikan keli bawah ikan sembilang atas kot....hehehe..... memandai jer mas buat andaian kan? Ntah betul ka tidak?... fikirlah sendiri.....

jom tengok gambar kenangan koleksi mas....
Team Building UPEN @ Taman Negara, Pulau Pinang
27 – 28 Januari 2007






 Persiapan sebelum hiking


 sesi taklimat ringkas.....






 Senaman regangan otot... tenaga diperlukan untuk mendaki


 Bacaan Doa Selamat

 
Ahli Kumpulan
( x ingat la nama kumpulan )


 Take Five.....


sudah keletihan...


 sampai jua akhirnya





 tetap ceria walaupun penat gilerrr.........





















 acara memasang khemah...
malam tu, kami semua tidur dalam khemah.


 Kita makan dulu........


 acara bebas........
menikmati keindahan alam





 Sinilah pertembungan Tasik Merometik,
kat sini juga adalah pertembungan antara laut masin dan air tawar
Allah Maha Besar
Betapa Agungnya CiptaanNya...




 Sweet memory..





 xtvt berkumpulan
 
 brain storming session by our TP(M)






 Kengkawan yang sporting
(abaikan tarikh, setting x betul)






makan lagi!    BBQ time.......







 tengah qushuk mendengar taklimat oleh Pusat Koservasi Penyu
 
 Nak balik dah.....
kami ke sini hiking, balik naik bot


 kenangan abadi yang x mungkin dilupakan
( bersama Arwah Yan dan ainol )
Sayang dan rindu kalian.........
atas bot, nak balik dah..
takut oo... tapi best




habis dah.... Part I
coming soon next Part II lak yer.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...